Tuesday, January 1, 2008

Kajian (1) : Memahami Prinsip Pergerakan Wave Market

January 1, 2008

Ada otai katamarket tk move in one direction sbb ada trader trade 3 tick chart ada 5 min ada 1 hr ada 4hr ada daily,weeklyso lain timeframe lain signal dia kasi...daily nmpk ranging tapi 1sec chart byk je wave...so mcmane gd lux~

Apa yg aku tengah cuba apply kat sistem adalah kefahaman aku terhadap wave.... iaitu market sentiasa bergerak dalam bentuk impulse dan correction tidak kira dalam keadaan DT dan UT atau sideways.... Meskipun aku tidak terlalu mendalami Chaos Theory dan Elliot Wave... tapi rasanya apa yg aku nyatakan kat atas tidak bertentangan dengan kedua-dua teori tersebut....
Pattern2 tertentu akan sentisa berulang samada dalam TF besar atau kecil.... tapi jika nak selamat kena ikut trend tertentu.... maksud aku 'tertentu' bergantung sama ada kita main long term atau short term..... Sedikit yg aku dapat dalam EW.... dalam satu wave terdapat sub-sub wave.... sub-sub wave tersebut dapat diperhatikan pada TF kecil.... dan keadaan ini seolah-olah berulang-ulang dari satu TF ke TF yg lain....
Style yg akan aku lakukan adalah open trade pada permulaan impulse dan close pada akhir impule pada TF kecil..... (kemungkinan M5+M15).... Ketepatan untuk open dan close kemungkinan bergantung pada kefahaman yg aku program kat indi (just baca .... bukan trade secara auto) + pengalaman.... (bermakna sistem ini memanipulasi kecepatan komputer dalam melakukan kiraan dan ciri2 intelligent yg ada pada manusia.... cyborg)
Pattern dipecahkan kepada sub2 pattern. Semakin banyak kemungkinan terhadap sub-sub pattern tertentu yg dipertimbangkan.... maka semakin tepat keputusan yg bakal dibuat....
Ini adalah berfikir cara programmer. Hanya fikirkan kemungkinan tanpa perlu meramal masa depan. (matematik : anggaran+kebarangkalian+andaian).
Satu yg aku hampir lupa..... untuk enter ... market kena aktif sekurang-kurangnya pada tahap yg tertentu.... Jika tak... mungkin post tu tak cukup utk cover spread sehingga trend. berubah.
P/s...
Nampaknya aku dah dedahkan sistem aku..... ini adalah inspirasi untuk aku dan untuk semua....."SELAMAT TAHUN BARU"