Thursday, January 3, 2008

Latar Belakang (4) : Keajaiban "Semangat, Keyakinan dan Strategi"

January 3, 2008

Secara teori mcm tu la.....tapi realitinya utk 100% tepat adalah fantasi....market ditentukan oleh pasaran, iaitu penawaran dan permintaan....mcm prof. ekonomi aku cerita..

Yes you are right my friend.... Aku tak pakar dalam ekonomi tapi sedikit sebanyak aku faham apa yg dimaksudkan.... Apabila permintaan terhadap JPY bertambah berbanding GBP maka nilai JPY akan menjadi kukuh berbanding GBP.... dan dapat diperhatikan pada GJ.... chart jatuh.
Ini berlaku dalam forex melalui penawaran dan permintaan.....aku seolah-olah cuba untuk memberitahu bahawa keajaiban akan berlaku sebentar lagi. Tapi biarlah aku beritahu bahawa keajaiban sentasa berlaku "Semangat+keyakinan+strategi".... Itulah yg aku maksudkan dengan keajaiban tapi berapa ramaikah yg memilikinya. Kemungkinan prinsip aku lain daripada yg lain kerana selama mana aku tidak tutup fikiran aku pada 'batasan' maka selama itu aku sentiasa nampak jalan. Aku tidak mampu menceritakan tentang apakah yg aku maksudkan melainkan seseorang itu merasainya sendiri. Aku tidak memiliki kuasa utk meramal. Aku membaca. Di sebalik CS aku nampak sebuah cerita.
Teori hanya tinggal sebagai teori dan teori tidak akan berubah menjadi fakta selagi tidak dibuktikan secara saintifik. 'Trend is your friend'.... selama mana seseorang follow the trend selagi itu akan selamat.... unless trend berubah. Ini adalah fakta.
Aku cuba win on every single impulse i trade.... kemungkinan berlaku kesilapan dan tidak perfect 100%.... tetapi semua itu telah wujud dalam anggaran. Thats why memahami trend itu sangat penting.
"SUN TZU THE ART OF WAR : KEBOLEHAN MERAMAL ITU SEBENARNYA IALAH APABILA KITA BERSEDIA DARI SEGENAP TEMPAT DAN PENJURU"