Saturday, February 9, 2008

Kajian (2) : Candlestick Pattern

Pandangan aku secara peribadi terhadap candle pattern

Aku nak kemukakan sedikit pandangan aku terhadap candle pattern..... Meskipun aku sentiasa nyatakan tidak ada indi yg lebih tajam berbanding CS.... tetapi aku tidak study pattern sebagaimana yg telah dikenali secara umum.... iaitu hammer.... engulfing.... shooting star.... dark cloud cover... dan sebagainya. Aku tidak tumpukan perhatian pada pattern2 tersebut.... kenapa?
Menurut pandangan aku secara peribadi.... meskipun pattern2 tersebut adakalanya valid.... tetapi bagi aku ini bukan cara utk memahami price.... pattern2 tersebut terbentuk disebabkan oleh cara chart terplot mengikut skala masa tertentu. Andaikata data-data diplotkan semula kedalam chart tetapi masa permulaan plot dianjakkan sedikit ke hadapan.... adakah pattern2 tersebut akan terbentuk....????
Aku hanya percaya.... pattern2 tertentu akan sentiasa berlaku dan berulang tanpa mengira TF kecil atau TF besar....kenapa? Aku sukar huraikan dengan perkataan.... tetapi pemahaman aku...."aku melihat bagaimana electron mengelilingi proton dan neutron di dalam atom..... akhirnya pattern tersebut diikuti dan diulangi oleh bulan mengelilingi bumi.... bumi dan planet-planet mengelilingi matahari didalam.... sistem suria.... akhirnya sistem-sistem suria di alam semesta melakukan pattern yg sama dalam galaxy..... dan galaxy?????"
Jadi apa sebenarnya yg aku tengah buat? Aku cuba mengenal pasti :
  1. Basic pattern.....
  2. Variation pattern....
  3. False pattern