Monday, February 25, 2008

Latar Belakang (7) : Trader Misteri

February 25, 2008

Ok, bagi saya pula, napa saya cakap support and resistance x wujud?
But why i dont like to believe the support and resistance really exist?
If there is support and resistance, forex can be far mo easy they any other thing in this world.even a child can trade. juz give them a ruler.
The market itself is design to break any support and resistance.so, support and resistance x wujud, bermaksud xde istilah oversold and overbrought. coz you dun know how to measure jumlah pembeli dan penjual.
Do you think the market is overbrought coz you thing xde lagi orang nak beli? i myself is a EW trader. whn it comes to S&R, it does not exist.. juz like i mention above.mayb bluedream kata support and resistance ada dalam EW, but for me its more like a patten due to the ketidakpastian pergerakan market.
For exampal double top..ppl said its a great resistance, but its more like flat or trunkcation in EW, or maybe triangle..where yo can see great S&R but in EW its a correction waves for wave 4, or it can be impulsive wave in wave 5.
Napa jadi gitu? i mean triangle, flat, etc...coz trader dun know where the market is going..but the big dog, the wave trader knows.but all those patten valid only for a certain perion of time. coz price akan gerak accroading to its will.
So if S&R are so great, we can juz simply enter at long at support and short at resistance.the greatest thing i have learn from my trading is point of view..it is how the way you view the market. eveybody got different view. technical and fundamenta got diffent view.
A blank chart, and a SMA on a chart both got different view. And i dun judge blue dream of his point of view.

Ok... aku faham...
Apa yg aku buat semata-mata adalah trading style aku....
Trading style aku adalah berdasarkan pemerhatian aku....
Forex aku tak belajar secara formal....
Dan tak pernah ikut kelas
Apa yg aku lakukan adalah mendapatkan sistem yg cukup tajam utk scalping... bukan direkabentuk utk long term
Beberapa bulan lalu aku merupakan seorang newbie.... aku cukup kagum dengan seorang forumer yg aku anggap terlalu misteri...seorang yg trade tanpa menggunakan indi... mampu generate usd100 menjadi usd2000 dalam tempoh 4 minggu trading.
Oleh kerana aku tidak dapat mempelajari cara yg digunakannya... aku melakukan pemerhatian apa sebenarnya yg dimaksudkan.... aku cuba kenalpasti mana CS yg dikatakan strong... dan mana pula yg dikatakan weak... selain mengenal pasti chart pattern
Dengan logik program yg aku ketahui.... aku telah hasilkan "fractals bull bear fighting" iaitu aku terjemahkan style pembacaan CS aku ke dalam bentuk indi utk membolehkan aku monitor semua TF melalui M5...
"Bull Bear Fighting" merupakan imaginasi disebalik CS di mana setiap batang CS cukup bermakna... jika aku seolah2 meniru perkataan Tom Demark... sebenarnya ini hanyalah satu kebetulan...
Sebenarnya i don't really care about impulse dan correction yg terdapat dalam EW.... seperti yg aku kata sebelum ini.... aku hanya fokus pada idea dan theory.... dan aku hanya fokus pada apa yang telah dan sedang berlaku dalam tempoh terdekat... bukan pada apa yg bakal berlaku in long term... bagi aku everything is depend on probabilities....
Dan seperti yg aku kata... aku tidak tahu semua perkara... kecuali jika aku betul-betul ingin tahu aku akan berusaha... style dan sumber kekuatan aku terletak pada "focusing".