Sunday, February 10, 2008

Kajian (3) : "Chart Pattern and Time Frame"

February 10, 2008

BDDalam buku Larry William.. dia ada bangkitkan isu pattern yang sama tanpa mengira timeframes....
Jawapannya:-
1. Price berubah dari Small Range menjadi Big Range dan dari Big Range Bertukar kepada small range...
2. Small range candle akan follow by big range candle... dan biasanya Big Range Candle begin near at closed of previous candle...
So... Ini adalah pattern yang berlaku untuk semua TF.. Cuma aku tak dapat selesaikan isu Direction... Bila price move in small range.. Obviously big range is waiting for us.. But which direction??.. Selepas you see small range candle.. Obviously Big range candle is waiting for us..
JC.

Aku hampir tak menjawab soalan.... Pendapat aku.... meskipun aku dapat rasakan yg aku tak mampu menjawab dengan tepat :

Apa sebenarnya yg aku nak cerita ialah teori aku tentang apa yg berlaku pada CS
pada ketika reversal trend berlaku. Kemungkinan tak semestinya tepat... tapi
sekurang-kurangnya boleh dijadikan asas untuk berfikir.... bagi peminat CS dan chart pattern.

Terdapat 2 pendapat.... Satu mengatakan bahawa TF besar akan
merealisasikan apa yg akan berlaku pada TF kecil dan satu lagi pendapat TF kecil
mampu memberikan kesan pada TF besar... Pendapat aku secara peribadi (cewah...
mcm temuramahlah plak ) ... kedua-dua pendapat di atas aku terima dan kedua-duanya adalah 'kemungkinan' ... Ini juga merupakan satu lagi ciri trading style aku
iaitu berdasarkan probabilities... Aku sentiasa mempertimbangkan tanpa mengira
adakah % kemungkinan sesuatu berlaku adalah besar atau kecil....k...

Diteruskan cerita.... alasan yang aku kemukakan utk pendapat kedua ialah.... tanda2 awal reversal adalah lebih awal muncul pada TF kecil berbanding TF besar....
Kemungkinan wave tersebut pada mulanya kita fikirkan sebagai correction wave...
tetapi apa bila ia cukup strong sehingga break channel dan the last high ... CS
seolah-olah cuba memberitahu bahawa trend berkemungkinan besar akan
berubah... Tetapi.... (ada 'tetapi'nya ) pada ketika... atau sejurus selepas CS
break channel... sebenarnya itu bukanlah the best entry.... sebab menurut teori yang aku yakini 'market sentisa bergerak dalam impulse dan correction tanpa mengira sama ada dalam keadaan DT atau UT'....

So apa yg kita kena buat ialah... Kita tunggu sehingga wave tersebut melakukan correction.... perhatikan adakah ia akan melepasi the last high atau low.... jika ia tidak melepasi... kemungkinan besar trend dah betul2 berubah (aku tak cakap confirm... sebab aku sentiasa cakap probabilities)....

Tapi jika melepasi bermakna reversal tidak berlaku.... sekurangnya2 kita dah terselamat sebab tak enter market ketika channel break...