Wednesday, February 27, 2008

Kajian (5) : Cerita di sebalik Candlestick

February 27, 2008

Sememangnya ramai yang confused tentang definition of trend... dan regarding trends, trends mean different things to different people.... Aku ingat lagi sebab kenapa kita kena trade in direction of trend... alasan yang simple ialah extension of price lagi besar in trend direction berbanding counter trend...
Logiknya... trend is a persistent direction of move,So bila awak kata in on an up trend, maka normally highs get higher and low stays higher,conversely a down trend, when the low gets lower and the high stays lower.
Aku tengok chart awak.. dan nampaknya ia memenuhi definition diatas... Linda Rasahke (famous short term trader)... ada nasihatkan.. kalau confused tentang trend.. alway focus on right side of chart at look at above definition...
Disebabkan no trends move in a straight line advance or decline.within any major trend, there are minor trends, then there are intraday trend, hourly trends and so forth...its your choice to decide which is within your scope to cope with.
p/s:
Just curious.. adakah hang just guna one timeframes untuk determine trend dan OB/OS... atau hang guna multiple TF... Satu lagi; sebab hang guna small TF;
note: Biasanya kalau orang guna 4Hr chart untuk determine trend dan only trade on 4Hr TF direction... maka the best entry ialah apabila 1H TF menunjukkan OS untuk Long in 4Hr Bullish trend and OB untuk Sell in 4hr Bearish trend... Adakah hang guna konsep nie.. atau just guna SR
JC


Monitor TF...
Di sinilah terletaknya kepentingan program/indi utk aku... Aku rekabentuk sedemikian rupa utk monitor CS semua TF.... Biasanya aku lebih tumpukan pada 'ceiling-floor' dan "fractals bull bear fighting".... yang lain agak lagging.



Berkaitan TF...

TF yang lain aku gunakan utk merujuk kedudukan BULL dan BEAR... dan hala tuju trend mengikut HI LO....


Aku guna M5 sebab ia lebih tajam.... (tapi kengkadang aku tertipu gak oleh pergerakan CS).... dan mungkin gak style aku.... sebab aku just follow ke mana CS tu nak pergi.... aku tak guna TP bila berada kat depan komputer.... dan aku tak guna fibo...(tapi tak sebarang follow.... aku follow guna ceiling-floor+fractal+failure swing)

Apa yg sebenarnya aku guna lebih kepada.... keadaan semasa pertarungan antara bull-bear ... melihat cerita secara live (siap dengan berapa % CS dah complete).

OB dan OS bagi aku bermaksud 'alert' atau 'high risk'.... tap tak semestinya akan ubah trend (aku pecahkan kepada 2... weak and high risk.... strong but high risk)
__________________