Sunday, February 24, 2008

Latar belakang (6) : Highest and Lowest

February 24, 2008

Ok aku nak share ckit.
When we refer to forex market, or even other financial instrument, benda basic yg keta kene tahu is, supply and demand. forex market is juz as simple as that.
UT is when more buyer and less seller.
Down trend is when there are more seller then buyer.
Ok bout the support and resistance, for me, it does not exist. ---> think about it, forex market is about supply and demand.

Supply and demand aku setuju...
More or less buyer or seller.... mungkin lebih tepat jika kita merujuk pada volume supply and demand... bukan pada kuantiti buyer atau seller.... Mungkin aku susah nak terangkan... Ok... apa kata kita pertimbangkan golongan minority yg merupakan big trader.....
Support and resistance ... mungkin sukar nak dibuktikan kesahihan wujud atau tidaknya.... tetapi bagi aku ia wujud... Supply and demand (penawaran dan permintaan) dalam forex jika aku ibaratkan umpama barangan yg terdapat dipasaran... sebagai contoh "makanan"... harga makanan akan bertambah jika permintaan lebih tinggi berbanding penawaran... dan juga sebaliknya...
Tapi dari segi support and resistance nya plak.... dalam masa tertentu kuantiti atau bekalan makanan yg terdapat di pasar telahpun mencukupi untuk menampung keperluan penduduk suatu bandar dalam jangka masa tertentu dan penawaran tidak diperlukan lagi.... tetapi dalam masa yg lain pula keperluan(permintaan) semakin mendesak... dan dalam masa tertentu pula penawaran akan kehabisan bekalan....
Jika perumpamaan aku silap... ini adalah disebabkan kelemahan aku.... Dan mungkin juga perumpamaan aku tepat... sebab salah satu faktor pertukatan matawang adalah melalui import export...
Manakala.... dalam style trading aku pula apabila suatu price telah mencapai highest high... dan wave yg seterusnya tidak mampu melepasi highest tersebut.... price akan DT + correction.... dan tidak akan UT sehingga lowest low dicapai atau ditemui.... sebab itu aku trade in one direction.
__________________